درباره ما

آمده ايم تا.... شايد بتوان گفت امروز رسانه هاي گروهي اصلي ترين مراكز تحقق آمريت اسلامي به معروف و تحذير مجموعه ها و مديريتها از منكرهاي اجتماعي هستند. منكر هنگامي كه بعد اجتماعي به خود مي گيرد، تأثيرگذاري كلان مي يابد و بنا بر مقتضاي عقل و شرع هر چه منكر تأثيرگذارتر، وجوب تحذير از آن اولي تر. اما آنچه در اين ميان از استلزامات حسن فاعلي در انجام اين فريضه كفايي به حساب می آید، استقلال رسانه از هرگونه وابستگي حزبي، جناحي و مالي است، امري كه در صورت عدم تحقق آن، رسانه را ناخودآگاه با خطر يكسويه نگري و ابزار تمايلات گروهها و لابي ها شدن مواجه مي سازد. توفيق رسانه در انجام امر و نهي البته نه از آن جهت است كه مانند حكم يك قاضي در مصدر صدور حكم، ضمانت اجرايي داشته باشد و همچنین نه از آن روي كه با وجدان تخلف و منكر توان عزل و نصب داشته باشد؛ بلكه كار ويژه اصلي رسانه را مي بايست در حوزه ارتباط وثيق آن با افكار و وجدان عمومي جستجو نمود. توجه عمومي در جامعه هنگامي كه به وجود فساد در مراكز سياسي و اقتصادي جلب شد، ديگر فرصتي براي كانونهاي فسادپرور جهت توجيه و فرار از بار سنگين قضاوت عمومي باقي نخواهد گذاشت. چشمان نگران "شخصيت ملي" از پيگيري اين مطالبه انصراف نخواهد داد، چرا كه وجود منكر در اين مجموعه ها را باور نموده است؛ رشوه نمي گيرد، چراكه قضاوتش متأثر از منافع مادي نيست؛ و توصيه نمي پذيرد، چراكه در قضاوت خود بي رحم است! بر همين اساس است كه وجود يك رسانه مستقل و متعهد بيش و پيش از هر ابزار عمومي مي تواند با نماياندن آنچه در نهانخانه هاي كانونهاي فسادزا مي گذرد، اولاً امنيت زايش و تكثير را از آنان سلب نمايد و ثانياً كانونهاي فسادپرور اقتصادي را در زايش قدرت سياسي عقيم بگذارد. اين موقعيت و فرصت ويژه البته از نگاهي ديگر مي تواند به يك تهديد جامع تبديل شود و آن هنگامي است كه رسانه آنچنان در انتقال اطلاعات و تحليل ها بي مبالات عمل كند كه از درهم آميختن اخبار دروغ و راست، ملغمه اي با طعم تلخ بي اعتمادي در كام مخاطب بنشاند. چه در اين حالت، رسانه با زاويه گرفتن از رسالت حقيقي، خود به منكري بزرگ تبديل می شود و در صورت تداوم اين روند، با پراكندن بذر بي اعتمادي در سطح جامعه، اثراتي بس مخربتر و پيچيده تر بر جاي خواهد نهاد. اما اكنون " سخن " آمده است تا با تلاش در جهت تخلق به صداقت و انصاف و صدالبته نهراسيدن از نعره هاي كانونهاي فساد و زياده خواهي، ايده و آرمان انقلابي ملت را در عرصه اطلاع رساني محقق كند و با كمك مؤثر به توزيع عادلانه اطلاعات مورد نياز براي تصميم گيري آگاهانه مردم، گامي به سوي عدالت رسانه اي بردارد تا چنين نباشد كه خبرهاي مورد نياز مردم در گردونه گران قيمت خبررساني ناعادلانه گم شود و كساني كه اميدوارانه در انتظار شنيدن و ديدن آثار تحول ناشي از حماسه 3 تير 84 هستند را محروم نمايد. و در اين راه تلاش ما اينست كه در باورمان خدا و حضور او و نقش اصلي او در همه امور همواره جايگاه محوري و بايسته خود را داشته باشد. انشاءالله. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محسن زوار شماره تماس: 9930 161 0910 آدرس: نشانی: تبریز - پایینتر از چهارراه هفده شهریور - برج 39 - طبقه 5 مخاطبان سخن مي توانند انتقادات ، پيشنهادات و اخبار خود را در قسمت "ارتباط با ما" و info@sokhanpress.ir ارسال نمايند.

Close
»   اخبار کوتاه, برگزیده, دولت, سیاست  »   دولت یازدهم در زمینه شفاف‌سازی چه کارنامه‌ای دارد؟!
23 دی 1395 , ساعت 12:29
دولت یازدهم در زمینه شفاف‌سازی چه کارنامه‌ای دارد؟!

دولت یازدهم در زمینه شفاف‌سازی چه کارنامه‌ای دارد؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سخن شفاف‌سازی عملکردها و اوضاع دستگاه‌های مختلف، عاملی است که موجب جلب اعتماد افکار عمومی نسبت به آن‌ها می‌شود. با توجه به اینکه دولت بیش از 90 درصد ظرفیت اجرایی کشور را در اختیار دارد و در هزینه‌ها بسط ید زیادی دارد، شفافیت عملکرد و هزینه‌های آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

هرچند رئیس جمهور و دولت‌مردان در شعارهای خود به این مسئله تاکید کرده‌اند و در آخرین مورد، آقای روحانی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «دولت حاضر است با تشکیل سامانه‌ای، تمام دخل وخرج و حساب‌هایش را روشن کند.» اما آنچه تاکنون در عمل از آن‌ها شاهد بوده‌ایم، چیزی غیر از این بوده است. در واقع نگاهی به عملکرد دولت در حوزه شفاف‌سازی، کارنامه‌ی خوبی را از آن‌ها نمی‌بینیم. به عنوان نمونه می‌توان به عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها اشاره کرد:

1-توافق هسته‌ای و برجام که آیینه‌ی اصلی عملکرد دولت یازدهم محسوب می‌شود و بیشترین هزینه و انرژی دولت در این حوزه متمرکز بوده، از جمله مواردی است که دولتی‌ها بر پنهان نگه داشتن جوانب آن از مردم تاکید داشته‌اند. به عنوان مثال در جریان توافق ژنو وزیر امور خارجه اظهار داشته بود: «یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین‌المللی حفظ ماهیت محرمانه آن‌هاست.» این در حالی است که علی اکبر صالحی نیز در کمیسیون ویژه برجام، بر وجود سند محرمانه مربوط به برجام اذعان کرده بود. همچنین در جریان بحث فکت شیت ایرانی و آمریکایی، شاهد بودیم که دولتی‌ها از یک سو فکت شیت آمریکایی را انکار می‌کردند و از سویی هم هیچ‌گاه یک فکت شیت ایرانی منتشر نشد!

2-در قراردادهای نفتی موسوم به IPC نیز شاهد بودیم که بر محرمانه بودن این قراردادها تاکید می‌شد تا جایی که وزیر نفت به طور علنی تاکید کرده بود که قراردادها محرمانه است!

3-بحث کرسنت و جریمه‌ای که ایران به واسطه آن متحمل شده و هزینه هنگفتی که از کشور به هدر رفته، از دیگر مواردی بود که دولتی‌ها تلاش کردند کسی در رابطه با آن اطلاع‌رسانی نکند تا جایی که وزیر ارشاد گفته بود: «نه مسئولان و نه روزنامه‌ها حق ندارند در این زمینه صبحت کنند.»

4-در رابطه با لیست امول وزرا باید بدانیم که دو وزیر دولت لیست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه نداده‌اند!

5- دولتی‌ها در رابطه با شفاف شدن حقوق‌ها برای مردم به طور علنی مخالفت کردند به طوری که نماینده دولت در مجلس اظهار داشته بود: «دولت معتقد است در هیچ جای دنیا حقوق و مزایای کارکنان مورد نظارت عموم مردم قرار ندارد.»

6-قرداد کارگروه تامین پولی موسوم به FATF نیز از جمله مواردی بود که دولت‌مردان بر محرمانه بودن آن تاکید می‌کردند و حاضر نشدند مفاد آن را برای مردم منتشر کنند.

7-علاوه بر آنچه گفته شد، دولتی‌ها در قراردادهای دیگری چون قرارداد با بوئینگ، قرارداد با ایرباس، قرارداد با پژو و… نیز از محرمانه بودن آن‌ها سخن گفتند. به طوری که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: «مباحث مالی که در قرارداد بوئینگ آمده محرمانه است و نمی‌توان اعلام کرد.» و وزیر صنعت و معدن نیز گفته بود: «نعمت‌زاده: قرارداد با پژو محرمانه است.»

8- تلاش‌های دولت برای پنهان نگه داشتن آمارهایی چون نرخ بیکاری نیز از دیگر مواردی است که روحیه ضدشفافیت دولتی‌ها را نشان می‌دهد.

به طور کلی آنچه واضح است اینکه دولت فعلی نه تنها علاقه‌ای به شفافیت ندارد، که حتی در بسیاری از حوزه ها سعی کرده است به طور محرمانه و با پنهان نگه داشتن واقعیت‌ها از مردم، اهداف خود را پیش ببرد.

دانا

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • عصرانه خبری
  • یادداشت و مقاله

  • آخرین اخبار

  • طراحی سایت