درباره ما

آمده ايم تا.... شايد بتوان گفت امروز رسانه هاي گروهي اصلي ترين مراكز تحقق آمريت اسلامي به معروف و تحذير مجموعه ها و مديريتها از منكرهاي اجتماعي هستند. منكر هنگامي كه بعد اجتماعي به خود مي گيرد، تأثيرگذاري كلان مي يابد و بنا بر مقتضاي عقل و شرع هر چه منكر تأثيرگذارتر، وجوب تحذير از آن اولي تر. اما آنچه در اين ميان از استلزامات حسن فاعلي در انجام اين فريضه كفايي به حساب می آید، استقلال رسانه از هرگونه وابستگي حزبي، جناحي و مالي است، امري كه در صورت عدم تحقق آن، رسانه را ناخودآگاه با خطر يكسويه نگري و ابزار تمايلات گروهها و لابي ها شدن مواجه مي سازد. توفيق رسانه در انجام امر و نهي البته نه از آن جهت است كه مانند حكم يك قاضي در مصدر صدور حكم، ضمانت اجرايي داشته باشد و همچنین نه از آن روي كه با وجدان تخلف و منكر توان عزل و نصب داشته باشد؛ بلكه كار ويژه اصلي رسانه را مي بايست در حوزه ارتباط وثيق آن با افكار و وجدان عمومي جستجو نمود. توجه عمومي در جامعه هنگامي كه به وجود فساد در مراكز سياسي و اقتصادي جلب شد، ديگر فرصتي براي كانونهاي فسادپرور جهت توجيه و فرار از بار سنگين قضاوت عمومي باقي نخواهد گذاشت. چشمان نگران "شخصيت ملي" از پيگيري اين مطالبه انصراف نخواهد داد، چرا كه وجود منكر در اين مجموعه ها را باور نموده است؛ رشوه نمي گيرد، چراكه قضاوتش متأثر از منافع مادي نيست؛ و توصيه نمي پذيرد، چراكه در قضاوت خود بي رحم است! بر همين اساس است كه وجود يك رسانه مستقل و متعهد بيش و پيش از هر ابزار عمومي مي تواند با نماياندن آنچه در نهانخانه هاي كانونهاي فسادزا مي گذرد، اولاً امنيت زايش و تكثير را از آنان سلب نمايد و ثانياً كانونهاي فسادپرور اقتصادي را در زايش قدرت سياسي عقيم بگذارد. اين موقعيت و فرصت ويژه البته از نگاهي ديگر مي تواند به يك تهديد جامع تبديل شود و آن هنگامي است كه رسانه آنچنان در انتقال اطلاعات و تحليل ها بي مبالات عمل كند كه از درهم آميختن اخبار دروغ و راست، ملغمه اي با طعم تلخ بي اعتمادي در كام مخاطب بنشاند. چه در اين حالت، رسانه با زاويه گرفتن از رسالت حقيقي، خود به منكري بزرگ تبديل می شود و در صورت تداوم اين روند، با پراكندن بذر بي اعتمادي در سطح جامعه، اثراتي بس مخربتر و پيچيده تر بر جاي خواهد نهاد. اما اكنون " سخن " آمده است تا با تلاش در جهت تخلق به صداقت و انصاف و صدالبته نهراسيدن از نعره هاي كانونهاي فساد و زياده خواهي، ايده و آرمان انقلابي ملت را در عرصه اطلاع رساني محقق كند و با كمك مؤثر به توزيع عادلانه اطلاعات مورد نياز براي تصميم گيري آگاهانه مردم، گامي به سوي عدالت رسانه اي بردارد تا چنين نباشد كه خبرهاي مورد نياز مردم در گردونه گران قيمت خبررساني ناعادلانه گم شود و كساني كه اميدوارانه در انتظار شنيدن و ديدن آثار تحول ناشي از حماسه 3 تير 84 هستند را محروم نمايد. و در اين راه تلاش ما اينست كه در باورمان خدا و حضور او و نقش اصلي او در همه امور همواره جايگاه محوري و بايسته خود را داشته باشد. انشاءالله. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محسن زوار شماره تماس: 9930 161 0910 آدرس: نشانی: تبریز - پایینتر از چهارراه هفده شهریور - برج 39 - طبقه 5 مخاطبان سخن مي توانند انتقادات ، پيشنهادات و اخبار خود را در قسمت "ارتباط با ما" و info@sokhanpress.ir ارسال نمايند.

Close
»   اخبار کوتاه, برگزیده, دسته‌بندی نشده, دین و اندیشه, فرهنگ و هنر, گفتگو  »   ظهور نزدیک است یا نه؟/ برداشت ما از علائم ظهور درست نیست
23 آذر 1395 , ساعت 11:44
ظهور نزدیک است یا نه؟/ برداشت ما از علائم ظهور درست نیست

در گفت و گو با رحیم همزبان قراملکی:

ظهور نزدیک است یا نه؟/ برداشت ما از علائم ظهور درست نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سخن، بحث در مورد ظهور امام عصر(عج) یکی از  موضوعات روز می باشد که اطلاع هر چه بیشتر در باره ی این بحث باعث آگاهی و شناخت مسلمانان میشود چنانچه امروزه دشمنان اسلام روی مسائل دینی ما مسلمانان تکیه کرده اند و سعی در تشویش اذهان عمومی و ضربه زدن ب دنیای اسلام از این زاویه دارند. در این باره، با رحیم همزبان استاد دانشگاه تبریز و کارشناس دینی  به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

سخن: مختصر خودتان را معرفی کنید؟

بنده رحیم همزبان قراملکی،  متولد محله ی قراملک تبریز هستم.  بعد از گذراندن دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در تبریز از سال 61 وارد حوزه ی علمیه ی قم شده ام و تا سال 84 در آنجا به سر برده ام بعد از آن به تبریز آمده و در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد فعالیت کرده ام. در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و مدیر حوزه ی علمی برادران(مرکز تخصصی حوزوی علامه امینی) که معروف به شیعه شناسی است، هستم.

  سخن: با توجه به این که در زمانی هستیم که منتسب به امام زمان می باشد، آیا این گفته که ظهور نزدیک است، درست است؟

اولا اینکه وقتی می گوییم ظهور نزدیک است باید ببینیم که از کدام دید و نگرش می گوییم. با توجه به این که هر روز سپری می شود و جلوتر می رویم به ظهور امام زمان (عج) نزدیک می شویم مثلا امسال نسبت به پارسال به ظهور نزدیک تر شده ایم، ولی اینکه ظهور کی است هیچ کس نمی داند.

 سخن: به نظرتان معیار خاصی برای نزدیک بودن به ظهور می توان تعریف کرد؟

نه_ چیزی که در روایت ها است بدین معنی است که نمی شود آن را تعیین کرد حتی علائمی که برای ظهور است، آن علائم هم گاها علائمی که ما برداشت می کنیم نیست مثلا قبلا گفته بودند که اگر عبدالله در عربستان بمیرد امام زمان می آیند ولی معلوم نبود کدام عبدالله، قید نشده بود؛ یا مثلا می گفتند که در سوریه درگیری شروع شده است، مقدمات ظهور است. پس در این گونه علامت ها قطعی نمی توان گفت، چون علامت علامت ها ممکن ایت در نظر افراد معانی مختلفی داشته باشد یعنی هر کسی برداشت متفاوت می تواند داشته باشد.

سخن: آیت الله بهجت فرموده بودند که دوستی دارند که 70 سال دارد وایشان ظهور امام زمان(عج) را درک خواهد کرد نظر شما در این مورد؟

خوب این برداشت شخصی است. ولی با توجه به روایات و احادیث اصلا نمی توان گفت که امام کی می آید، چون علم آن پیش خداست.  اگر آیت الله بهجت حرفی گفته باشند نظر خودشان را گفته اند، اگر بر اساس روایتی باشد که هیچ، ولی اگر نظر خودشان باشد امکان دارد که شخصی حرف ایشان را قبول نکند.

سخن: چرا جوامع غربی اینقدر روی بحث ظهور تمرکز دارند وبیشتر ازما به این مسئله می پردازند؟

جوامع غربی سه دیدگاه دارند. در خود مسیحیت و یهودیت هم  موضوع ظهور وجود دارد و آنها هم منتظر هستند ولی آنها دارای برداشت اشتباهی هستند که شخصی به نام موسی نصاری خواهد آمد و چیز هایی که ما نسبت به امام زمان (عج) می گوییم آنها به نصاری نسبت می دهند حتی فیلم هایی هم در هالیوود درباره ی امامت درست شده است با محتوای اینکه دنیا 2 شاخه دارد یکی شرق و دیگری غرب و غرب مرکز خیر  و شرق مرکز شر است و مرکزِ مرکز شر ایران است؛ و سعی در نابودی ما دارند. دید دیگر بر اساس خیر اندیشی است یعنی بعضی از غربی ها می گویند که مسلمانان از آمدن امام خود خبر می دهند و شاید اینها نیز به مسلمانان بپیوندند. دید دیگر این است که بعضی ها بر این باورند که هرگاه امام آمد اورا به قتل برسانند تا شاید راحت شوند، که این از قدیم هم رایج بود، مثلا در دوره ی عباسی امام حسن عسکری را زندانی می کردند یا تحت کنترل بودند تا به امام آخرالزمان دسترسی داشته باشند؛ ولی ما منتظریم و می گوییم که آقا خواهد آمد.

سخن: به نظر شما در جوامع غربی در رابطه با این موضوع بیشتر تلاش می کنند یا ایران اسلامی؟

راحت نمی توان گفت باید آمار دقیق داشته باشیم ولی قطعا این را می دانم که آنها در کارهایشان نسبت به ما جدی ترند. به قول امام خمینی(ره) که می فرمودند: “من وقتی به شما چیزی می گویم دشمن جدی می گیرد ولی شما جدی نمی گیرید”.

سخن: اصلی ترین و مهم ترین نشانه های ظهور چیست؟

یکی علائم ظهور است و یکی علت های ظهور. از جمله نشانه های ظهور جریان صوفیان سوری، سید خراسانی و سید یمانی که از جمله مهم ترین نشانه هایی است که گفته شده است. ولی اصلی ترین علت برای ظهور امام اصلاح مردم و انتظار واقعی مردم است؛ و چیزی که برداشت می شود از روایت ها که کتابی به نام منتخب الاثر که آیت الله صافی گلپایگانی تمامی احادیث مربوطه به ظهور را در آن جمع آوری کرده اند، بعد از توجه در آنها می تواندریافت که، مهم ترین علت بعد از یاد الهی، آمادگی مردم و فراهم شدن زمینه است.

سخن: نشانه هایی که برای سید یمانی و سید خراسانی مطرح شده است همه مستند هستند؟

بله این ها همه در روایات هستند ولی نمی شود گفت آن شخص مصداق کیست؟! جریان کاملا روشن است؛ اینکه یک نفر سید خراسانی ویک نفر سید یمانی است، شکی در آن نیست اما این شخص واقعا کیست به طور یقین و صد در صد نمی توان گفت.

سخن: گفته هایی است راجب اینکه پرچم سید یمانی نسبت به ایرانی ها از لحاظ لشکری، دین و ایمان در زمان ملحق شدن به امام زمان، بالا تر خواهد بود آیا درست است یا نه؟

این گفته ها توضیحات اضافی است که در روایت ها نیامده و برای به دست آوردن اطلاعات کافی به کتاب آیت الله گلپایگانی که تمامی احادیث و روایات مربوط به امام زمان را طبقه بندی کرده و در آنجا نوشته اند مراجعه کنید؛ و اینکه اگر مردم آماده نباشند و خود را برای ظهور آماده نکنند امام ظهور نخواهد کرد، یعنی احادیث می گویند که مردم باید واقعا امام را طلب کنند یعنی به گونه ای باشد که همه از امام تبعیت کنند اگر این شرایط مهیا باشد امام خواهد آمد.

سخن: وظایف مردم مسلمان در این راستا چیست؟

مردم باید دین را بشناسند و وظایف خود را انجام دهند. اینکه امام زمان (عج) از ما چه می خواهد؟ امام خطاب به ما می فرمایند که قرآن، احادیث، روایات و سخنان یازده امام را گوش دهید وانجام دهید. همچنین فرموده اند که تلاش کنید و به جست و جوی علم بپردازید، اخلاق کسب کنید و به دیگران خیانت نکنید. اگر مردم از امروز شروع به انجام این کارها بکنند انگار که امام زمان ظهور کرده است چون هرکسی وظایف خود را انجام داده است. مثلا بیشتر افراد می گویند که هر موقع ظهور شود این کار ها را انجام می دهیم در حالی که اگر این وظایف را انجام ندهید ظهور اتفاق نمی افتد. پس بیشتر به دنبال علت های ظهور باشیم.

سر خوش آن عیدی که آن بانی نور/ ازکنار کعبه بنماید ظهور

قلبها را مهر هم عهدی زند/ از حرم بانگ اناالمهدی زند

 

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • عصرانه خبری
  • یادداشت و مقاله

  • آخرین اخبار

  • طراحی سایت