درباره ما

آمده ايم تا.... شايد بتوان گفت امروز رسانه هاي گروهي اصلي ترين مراكز تحقق آمريت اسلامي به معروف و تحذير مجموعه ها و مديريتها از منكرهاي اجتماعي هستند. منكر هنگامي كه بعد اجتماعي به خود مي گيرد، تأثيرگذاري كلان مي يابد و بنا بر مقتضاي عقل و شرع هر چه منكر تأثيرگذارتر، وجوب تحذير از آن اولي تر. اما آنچه در اين ميان از استلزامات حسن فاعلي در انجام اين فريضه كفايي به حساب می آید، استقلال رسانه از هرگونه وابستگي حزبي، جناحي و مالي است، امري كه در صورت عدم تحقق آن، رسانه را ناخودآگاه با خطر يكسويه نگري و ابزار تمايلات گروهها و لابي ها شدن مواجه مي سازد. توفيق رسانه در انجام امر و نهي البته نه از آن جهت است كه مانند حكم يك قاضي در مصدر صدور حكم، ضمانت اجرايي داشته باشد و همچنین نه از آن روي كه با وجدان تخلف و منكر توان عزل و نصب داشته باشد؛ بلكه كار ويژه اصلي رسانه را مي بايست در حوزه ارتباط وثيق آن با افكار و وجدان عمومي جستجو نمود. توجه عمومي در جامعه هنگامي كه به وجود فساد در مراكز سياسي و اقتصادي جلب شد، ديگر فرصتي براي كانونهاي فسادپرور جهت توجيه و فرار از بار سنگين قضاوت عمومي باقي نخواهد گذاشت. چشمان نگران "شخصيت ملي" از پيگيري اين مطالبه انصراف نخواهد داد، چرا كه وجود منكر در اين مجموعه ها را باور نموده است؛ رشوه نمي گيرد، چراكه قضاوتش متأثر از منافع مادي نيست؛ و توصيه نمي پذيرد، چراكه در قضاوت خود بي رحم است! بر همين اساس است كه وجود يك رسانه مستقل و متعهد بيش و پيش از هر ابزار عمومي مي تواند با نماياندن آنچه در نهانخانه هاي كانونهاي فسادزا مي گذرد، اولاً امنيت زايش و تكثير را از آنان سلب نمايد و ثانياً كانونهاي فسادپرور اقتصادي را در زايش قدرت سياسي عقيم بگذارد. اين موقعيت و فرصت ويژه البته از نگاهي ديگر مي تواند به يك تهديد جامع تبديل شود و آن هنگامي است كه رسانه آنچنان در انتقال اطلاعات و تحليل ها بي مبالات عمل كند كه از درهم آميختن اخبار دروغ و راست، ملغمه اي با طعم تلخ بي اعتمادي در كام مخاطب بنشاند. چه در اين حالت، رسانه با زاويه گرفتن از رسالت حقيقي، خود به منكري بزرگ تبديل می شود و در صورت تداوم اين روند، با پراكندن بذر بي اعتمادي در سطح جامعه، اثراتي بس مخربتر و پيچيده تر بر جاي خواهد نهاد. اما اكنون " سخن " آمده است تا با تلاش در جهت تخلق به صداقت و انصاف و صدالبته نهراسيدن از نعره هاي كانونهاي فساد و زياده خواهي، ايده و آرمان انقلابي ملت را در عرصه اطلاع رساني محقق كند و با كمك مؤثر به توزيع عادلانه اطلاعات مورد نياز براي تصميم گيري آگاهانه مردم، گامي به سوي عدالت رسانه اي بردارد تا چنين نباشد كه خبرهاي مورد نياز مردم در گردونه گران قيمت خبررساني ناعادلانه گم شود و كساني كه اميدوارانه در انتظار شنيدن و ديدن آثار تحول ناشي از حماسه 3 تير 84 هستند را محروم نمايد. و در اين راه تلاش ما اينست كه در باورمان خدا و حضور او و نقش اصلي او در همه امور همواره جايگاه محوري و بايسته خود را داشته باشد. انشاءالله. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محسن زوار شماره تماس: 9930 161 0910 آدرس: نشانی: تبریز - پایینتر از چهارراه هفده شهریور - برج 39 - طبقه 5 مخاطبان سخن مي توانند انتقادات ، پيشنهادات و اخبار خود را در قسمت "ارتباط با ما" و info@sokhanpress.ir ارسال نمايند.

Close
»   اخبار کوتاه, برگزیده, در شهر, صدا و سیما, فرهنگ و هنر, گفتگو  »   سریال تبریزلی تاجر از امشب روی آنتن شبکه سهند می رود/ هدف غایی داستان احیای فرهنگ اقتصادی/ شاخص ترین ویژگی سریال، طنز است
20 آذر 1395 , ساعت 12:00
سریال تبریزلی تاجر از امشب روی آنتن شبکه سهند می رود/ هدف غایی داستان احیای فرهنگ اقتصادی/ شاخص ترین ویژگی سریال، طنز است

گفت و گو با کاگردان سریال تاجر تبریزی محصول شبکه سهند؛

سریال تبریزلی تاجر از امشب روی آنتن شبکه سهند می رود/ هدف غایی داستان احیای فرهنگ اقتصادی/ شاخص ترین ویژگی سریال، طنز است

به گزارش پایگاه خبری تحلیل سخن، قربانعلی طاهرفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی سخن اظهار داشت: از امشب سریال 60 قسمتی تاجر تبریزی به تهیه کنندگی فرزاد یحیوی با محتوای طنز اجتماعی از شبکه سهند پخش می‌‌شود. در همین رابطه با وی در مورد سریال و کش و قوس هایی که در طی این یک سال داشته است به گفت و گو نشستیم  که در ادامه می خوانید: سخن:  لطفا خودتان را معرفی کنید. بنده قربانعلی طاهر فر، متولد 1351 هستم و تولد هنری من به سال 1369 برمی گردد که در این سال وارد انجمن سینمای جوان شده ام در ابتدا گرایش ام عکاسی بود و حتی دوره ای هم مدرس عکاسی و تصویر برداری شده ام، اما در دهه 70 با نویسندگی وارد تلویزیون شده ام . در ابتدا که در کارگاه نویسندگی اولین فیلم نامه را به نام “سحرخیزان کوچک” برای شبکه 2 سیما نوشتیم. در همان دهه 70 نویسنده ثابت برنامه کودک بودم و در برخی از مجموعه هایی که برای تلویزیون نوشته می شد شرکت داشتم و برخی از کار های مناسبتی که بصورت داستانی نوشته می شد فعالیت داشتم. بعد که وارد عرصه ی تلویزیون شدم در حوزه ی نگارش حدود 11 سریال و تله فیلم را نوشتم و در حوزه ی کارگردانی 3 مجموعه تلویزیونی و 2 تله فیلم کار کردم. و بیش از 30 مستند و فیلم نیمه بلند نیز در کارنامه ی کاری خود دارم. اخیرا نیز یک تله فیلم برای جشنواره ی عمار کار کرده ام و نیز کار آخرم هم سریال تاجر تبریزی است که گفته شده است از 20 آذر به روی آنتن شبکه سهند می رود. سخن: کلیاتی در مورد تاجر تبریزی بفرمایید و با توجه به این که تاجر تبریزی مربوط به سال 93 بوده و بعدا قطع شده و به شما محول شده است توضیحاتی بفرمایید؟ در سال 1393 افشین علیزاده(کارگردان سابق تاجر تبریزی) طرح این سریال را به صدا سیما ارائه  داده بود، که از همان ابتدا به نام تاجر تبریزی بود، تا این که کار کلید خورد اما از همان ابتدا بخاطر برخی از فراز و نشیب هایی که در کار وجود داشت و هم چنین به این دلیل که حجم کار بسیار بود (سریال 60 قسمتی ) که تا به حال کاری با این حجم در تبریز انجام نشده است و حجم سنگین بازیگری، تدارکاتی، لوکیشن و… باعث شد که برخی از ناهماهنگی هایی در کار به وجود آمد و نیمه تمام ماند باتمام وجود اینکه تیم قبلی نیز حرفه ای بودند و چهره هایی زیادی وجود داشت اما به دلایل نامعلوم که بنده هنوز هم اطلاع ندارم و برخی اختلافات، کار نیمه تمام ماند؛ اما از همان زمان به فکر این بودند که کار با اکیپ دیگری ادامه یابد منتهی از آنجایی که فصل اتفاق فیلم نامه برا فصل زمستان بود و کار قبلی در زمستان نیمه کار مانده بود 1 سال تاخیر بین این 2 کار افتاد؛ تا اینکه در سال 1394 قرعه ی فال به نام من دیوانه زدند و این کار به عهده ی من گذاشته شد و در دی ماه 1394 فیلم را کلید زدیم. سخن: بعد از اینکه فیلم نامه به شما محول شد در فیلم نامه و عوامل چه تغییراتی دادید؟ چون فیلم نامه ی مصوب مرکز صدا و سیما بود با اینکه بنده نظراتی در مورد تغییر برخی بخش های آن داشتم اما هیچ تغییری در آن ندادیم؛ چون فیلم نامه مرحله ی نظارت ناظران کیفی و محتوایی را گذرانده بود و حجم فیلم  بسیار بود به این دلیل که در صورت تغییر باید همان مراحل را دوباره طی می کرد و زمان زیادی صرف می شد، با اینکه مرکز دستمان را آزاد گذاشته بود اما تغییراتی در فیلم نامه اعمال نکردیم. اما در مورد عوامل و بازیگران تغییراتی دادیم چون برخی از آنها باب طبع من نبودند و برخی دیگر نیز حاضر به همکاری نشدند و بیشتر عوامل عوض شدند البته نا گفته نماند که با برخی از بازیگران قبلی هم به همکاری ادامه دادیم اما 60-70درصد از بازیگران را تغییر دادیم. سخن: افرادی بودند در بین بازیگران که تجربه ی اولشان بود؟ ما در تمام کارهایمان با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم مخصوصا زمانی که حجم بازیگران و فیلم بالا باشد و بودجه و بازیگر زیادی را بطلبد به سراغ نابازیگران می رویم؛ هرچند به لحاظ استاندارد این کار درست نیست اما استفاده از بازیگران به این منوال نیست که بازیگر بدون تمرین و … جلوی دوربین برود، در پشت صحنه دوره خوانی می شود تمرینات زیادی انجام می دهیم تا شخص را آماده ی بازی کنیم؛ البته این کار فقط در شبکه سهند نیست حتی بنده زمانی که در تهران نیز کار هایی را انجام داده ام به دلیل اینکه بودجه ی صدا و سیما محدود است حتی از عوامل نیز برای بازیگری استفاده کرده ایم. نا بازیگر جزو لاینفک بدنه ی کار های تلویزیونی شده است. سخن: خلاصه ی داستان سریال را بفرمائید. زینال یک تاجر بزرگ در بازار کفاشان تبریزی است که این  داستان به 80 سال قبل برمی گردد و با نوچه ی خود عازم سفری به منطقه قفقاز می شود، آنها در کولاک گیر می کنند و در راه یخ می زنند و بعد از 80 سال یخ شان آب می شود و بعد از ماجرا هایی به باکو و قفقاز  و… به تبریز برمی گردند و شاهد تغییراتی که بعد از 80 سال اتفاق افتاده است می شوند. این که مناسبات اجتماعی اعم از احترام، کسب وکار حلال و… همه تحت شعاع قرار گرفته اند و از سرمایه و توسعه ی حاکم در بازار آن زمان خبری نیست، و به عنوان تاجری که کارخانه ی چرم سازی در آن زمان داشت سعی می کند که هم کارخانه اش را و هم اقتصاد از دست رفته را احیا کند ، در کل هدف نهایی داستان احیای فرهنگ اقتصادی تاجر است. این سریال در 60 قسمت 35 دقیقه ای است و به زبان شیرین ترکی می باشد. سخن: عوامل و بازیگران را نام ببرید؟ کارگردانی این کار به عهده ی من و آقای نادر ساعی ور بود – تهیه کننده آقای یحیوی، طراح صحنه من وخانم نعیمه سید زاده، طراح گریمور آقای بهمن نقی پور، مدیر تصویربرداری آقای مسعود وطن خواه، صدا بردار آقای جعفر علیان و آقای حمید کرمانی، تدوین و صدا گذار بهزاد شاهی، موسیقی غلامرضا میرزا زاده و محمد معرکه. نقش اصلی حمید مجد آبادی در نقش زینال گیوه چی و بعد به ترتیب نقش علی ضیایی، محمد علیزاده، حامد منافی خانم حمیده مقدس زاده، آقای ناصر هاشمی و… سخن: بارز ترین ویژگی این فیلمنامه چیست؟ سفر به آینده که در فیلمنامه های تبریز کم رخ داده بود. سخن: کدام ویژگی آن است که می تواند مخاطب را تا پایان فیلم پای تلویزیون نگه دارد؟ شاخص ترین ویژگی آن طنز است، که مردم ما طرفدار طنز هستند. و دومین ویژگی آن نگاه به فولکولر و نگاه به فرهنگ بومی محلی گذشتمان که چه قدر از آن به واسطه ی پیشرفت مدرن دور شده ایم. سخن: تا چه اندازه بازیگران حق بداهه کار کردن را داشتند؟  تا یک مقطع مقید به فیلمنامه می مانیم و در بعضی مقاطع از روح حاکم بر صحنه جواب نمی گیریم، و تلاش بر این بود که وفادار نسبت به فیلمنامه باشیم ولی بعضا سعی کردیم که از بداهه کار کردن بازیگران هم استفاده کنیم که خیلی هم مستعد بودند.

 سخن: از جمله فیلم سازانی هستید که دوست دارد عرصه ها و ژانر های مختلف را تجربه کنید؟ کارگردان تلویزیونی هیچ وقت در یک مسیر نمی تواند برود مثلا در ایام محرم متناسب با آن و بعد از محرم طنز و… را کار می کند. هستند کسانی که خط و مشی خاصی دارند و در یک مسیر حرکت می کنند ولی کم است. در واقع تلویزیون جایی نیست که خط و نشان بکشیم جایی است ملی با سلایق مختلف. سخن: نقاط ضعف و قوت این کار از نظر خودتان چیست؟ از لحاظ این که آیا انتظارات تماشاگر را برآورده خواهیم کرد یا نه خیلی نگران هستم. چون کار خیلی طاقت فرسایی بود. نقطه ی قوت، همراهی عوامل اصلی و حضور بازیگران خلاق است. سخن: حرف آخر؟ از تمامی عوامل که در این یک سال در گیر بودند کمال تشکر را دارم. خانواده هایی  که از صبح تا شب درگیر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و تنش های دیگر  هستند و تمام تلاش ما هم جمع کردن خانواده کنار هم و ایجاد شادی است. تنها خواهشی که از تمام بینندگان بخاطر احترام به خودشان، دارم این است که اگر نقطه ضعفی یا خلاء در کار وجود داشت حتما اعلام کنند تا در کار های بعدی در صدد جبران آن باشیم، اگر هم از کار راضی بودند دعا خیر شان در حق ما باعث موفقیت ما در کار های بعدی می شود. انتهای پیام/

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • عصرانه خبری
  • یادداشت و مقاله

  • آخرین اخبار

  • طراحی سایت