درباره ما

آمده ايم تا.... شايد بتوان گفت امروز رسانه هاي گروهي اصلي ترين مراكز تحقق آمريت اسلامي به معروف و تحذير مجموعه ها و مديريتها از منكرهاي اجتماعي هستند. منكر هنگامي كه بعد اجتماعي به خود مي گيرد، تأثيرگذاري كلان مي يابد و بنا بر مقتضاي عقل و شرع هر چه منكر تأثيرگذارتر، وجوب تحذير از آن اولي تر. اما آنچه در اين ميان از استلزامات حسن فاعلي در انجام اين فريضه كفايي به حساب می آید، استقلال رسانه از هرگونه وابستگي حزبي، جناحي و مالي است، امري كه در صورت عدم تحقق آن، رسانه را ناخودآگاه با خطر يكسويه نگري و ابزار تمايلات گروهها و لابي ها شدن مواجه مي سازد. توفيق رسانه در انجام امر و نهي البته نه از آن جهت است كه مانند حكم يك قاضي در مصدر صدور حكم، ضمانت اجرايي داشته باشد و همچنین نه از آن روي كه با وجدان تخلف و منكر توان عزل و نصب داشته باشد؛ بلكه كار ويژه اصلي رسانه را مي بايست در حوزه ارتباط وثيق آن با افكار و وجدان عمومي جستجو نمود. توجه عمومي در جامعه هنگامي كه به وجود فساد در مراكز سياسي و اقتصادي جلب شد، ديگر فرصتي براي كانونهاي فسادپرور جهت توجيه و فرار از بار سنگين قضاوت عمومي باقي نخواهد گذاشت. چشمان نگران "شخصيت ملي" از پيگيري اين مطالبه انصراف نخواهد داد، چرا كه وجود منكر در اين مجموعه ها را باور نموده است؛ رشوه نمي گيرد، چراكه قضاوتش متأثر از منافع مادي نيست؛ و توصيه نمي پذيرد، چراكه در قضاوت خود بي رحم است! بر همين اساس است كه وجود يك رسانه مستقل و متعهد بيش و پيش از هر ابزار عمومي مي تواند با نماياندن آنچه در نهانخانه هاي كانونهاي فسادزا مي گذرد، اولاً امنيت زايش و تكثير را از آنان سلب نمايد و ثانياً كانونهاي فسادپرور اقتصادي را در زايش قدرت سياسي عقيم بگذارد. اين موقعيت و فرصت ويژه البته از نگاهي ديگر مي تواند به يك تهديد جامع تبديل شود و آن هنگامي است كه رسانه آنچنان در انتقال اطلاعات و تحليل ها بي مبالات عمل كند كه از درهم آميختن اخبار دروغ و راست، ملغمه اي با طعم تلخ بي اعتمادي در كام مخاطب بنشاند. چه در اين حالت، رسانه با زاويه گرفتن از رسالت حقيقي، خود به منكري بزرگ تبديل می شود و در صورت تداوم اين روند، با پراكندن بذر بي اعتمادي در سطح جامعه، اثراتي بس مخربتر و پيچيده تر بر جاي خواهد نهاد. اما اكنون " سخن " آمده است تا با تلاش در جهت تخلق به صداقت و انصاف و صدالبته نهراسيدن از نعره هاي كانونهاي فساد و زياده خواهي، ايده و آرمان انقلابي ملت را در عرصه اطلاع رساني محقق كند و با كمك مؤثر به توزيع عادلانه اطلاعات مورد نياز براي تصميم گيري آگاهانه مردم، گامي به سوي عدالت رسانه اي بردارد تا چنين نباشد كه خبرهاي مورد نياز مردم در گردونه گران قيمت خبررساني ناعادلانه گم شود و كساني كه اميدوارانه در انتظار شنيدن و ديدن آثار تحول ناشي از حماسه 3 تير 84 هستند را محروم نمايد. و در اين راه تلاش ما اينست كه در باورمان خدا و حضور او و نقش اصلي او در همه امور همواره جايگاه محوري و بايسته خود را داشته باشد. انشاءالله. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محسن زوار شماره تماس: 9930 161 0910 آدرس: نشانی: تبریز - پایینتر از چهارراه هفده شهریور - برج 39 - طبقه 5 مخاطبان سخن مي توانند انتقادات ، پيشنهادات و اخبار خود را در قسمت "ارتباط با ما" و info@sokhanpress.ir ارسال نمايند.

Close
»   اخبار کوتاه, اقتصاد, اقتصاد مقاومتی, برگزیده  »   اقتصاد در سیره نبوی بهترین الگو برای تحقق اقتصاد مقاومتی است
9 آذر 1395 , ساعت 12:09
اقتصاد در سیره نبوی بهترین الگو برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

اقتصاد در سیره نبوی بهترین الگو برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

‌به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سخن به نقل از ایسنا‌، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شرایط امروز جامعه ما اقتضا می‌‎کند که ما به سیره اقتصادی پیامبراعظم(ص) نظر داشته باشیم.

وی افزود: شاید هیچ دورانی از لحاظ اقتصادی به سختی دوران پیامبراکرم(ص) نبوده است کمااینکه سخت‌ترین تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر پیامبراسلام(ص) وارد شده است.

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: سخت‌ترین شرایط اقتصادی را پیامبراکرم(ص) در سرزمین مکه داشتند به‌ویژه در دوره‌ای که پیامبر(ص) در شعب ابی‌طالب بود و سه سال از سوی دشمنان سخت‌ترین و بافشارترین مسائل اقتصادی بر ایشان روا داشته شد تا جایی‌که پیامبر اکرم(ص) و یاران باوفایش حتی از داشتن یک خوراک حداقلی که بتوانند با آن زندگی کنند و حیات‌شان را ادامه دهند محروم بودند.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه سه سال پیامبراکرم(ص) در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به سر برد، گفت: کمااینکه درتاریخ آمده است مسلمانان از شدت گرسنگی هم در مکه و هم در مدینه سنگ به شکمشان می‌بستند.

این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: دشمنان هدف‌شان این بود که با این‌گونه تحریم‌ها پیامبراکرم(ص) دست از تبلیغ و اسلام بردارد و وادار به عقب‌نشینی بشود اما پیامبر اسلام(ص) پافشاری، ایستادگی و مقاومت کرد و این تحریم‌ها را پشت سر گذاشت و سرانجام اسلام در شبه جزیره‌العرب گسترش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه رفتار اقتصادی پیامبراکرم(ص) در شعب ابی‌طالب در دوران تحریم الگویی برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی است، گفت: رفتار اقتصادی پیامبراکرم(ص) الگویی برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی است همین‌که این تحریم‌ها بر پیامبراکرم(ص) تاثیر نداشت و با وجود فشار و تحریم دشمن پیامبر(ص) توانست از مکه به مدینه هجرت کند این دلیل بر موفقیت بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: نمونه دیگر رفتار اقتصادی پیامبراسلام(ص) را در مدینه شاهدیم در مدینه هم پیامبر(ص) و یارانش در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌بردند، پیامبر‌(ص) وقتی به مدینه هجرت کرد، مخفیانه حرکت کرد و از خودشان هیچ مالی و حتی اندک توشه‌ای برنداشتند حتی لباس برای خودشان برنداشتند.

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: پیامبر(ص) شخصاً به مدینه هجرت کرد و مسلمانان و اصحاب پیامبر(ص) هم وقتی می‌خواستند از مکه به مدینه مهاجرت کنند برای این‌که مشرکان و دشمنان متوجه نشوند، هیچ اموالی از خودشان از مکه به مدینه نبردند، آن‌قدر فشار اقتصادی در مدینه وجود داشت که پیامبراکرم(ص) دستور داده بود که هر انصاری (اهل مدینه) خرمایی دارد یک خرما برای خودش استفاده کند و یک دانه خرما را به مهاجر بدهد.

نماینده ولی‎‌فقیه در لرستان اضافه کرد: در مدینه جنگ‌های متعددی بر پیامبراکرم(ص) تحمیل شد که هزینه داشت، در چنین شرایطی پیامبر(ص) نه فقط سه سال در شعب ابی‌طالب در محاصره اقتصادی بود، بلکه 10 سالی هم که در مدینه حضور داشتند تحت شدیدترین فشار اقتصادی قرار داشت، اما پیامبر(ص) اقداماتی انجام داد که این اقدامات سبب شد تحریم و فشار اقتصادی دشمن اثر نکند.

وی گفت: از جمله اقدامات پیامبراکرم(ص) برای مبارزه با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمن این بود که پیامبر تشویق و ترغیب بر کار اقتصادی داشتند کار اقتصادی را عبادت می‌دانستند و می‎فرمودند: عبادت ۱۰ جز دارد ۹ جز آن در طلب حلال است.

این مفسر قرآن‌کریم افزود: پیامبر(ص) طلب حلال و کار را بر هر فرد مسلمان اعم‌از مرد و زن واجب شمرد دنبال کار رفتن برای هر مسلمانی واجب است و فرمود: آن کسی‌که کار می‌کند و بیل می‌زند و زحمت می‌کشد مثل رزمنده‌ای است که در جبهه جنگ می‌جنگد» کمااینکه نبی مکرم اسلام بطالت، تنبلی و سستی را نهی می‌کرد و این تشویق‌ها برای مبارزه با تحریم‌ها بود.

وی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) هم اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی را که ما الان دنبال می‌کنیم را انجام می‌داد، اظهارکرد: برخی افراد بهانه و ایراد می‌گیرند که طرح‌های اقتصادی کوچکی مثل مرغداری و گاوداری و زنبورداری که بسیج دنبال می‌کند اقتصاد کشور را درست نمی‌کند، این در حالی‌است که پیامبر اکرم(ص) هم همین کارها را انجام داد.

آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، گفت: آنچه که امروز ما در بخش کشاورزی و دامداری دنبال می‎کنیم همان است که پیامبر اکرم(ص) نیز انها را دبنال می‎کرد کمااینکه  مزارعه و مساقات را که نبی مکرم اسلام درامر کشاورزی و باغداری رواج داد در این راستا بود و از این راه به مقابله با فشار اقتصادی دشمن پرداخت.

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: پیامبراسلام هرگونه نفوذ و سلطه کفار را بر مسلمانان حرام کرد کمااینکه آیه ۱۴۱ سوره نساء هم به این موضوع اشاره کرده و فرموده است: « الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِن كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ وَإِن كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا».

وی اضافه کرد: در این آیه از قرآن خداوند متعال فرموده است: «همانان كه مترصد شمايند پس اگر از جانب خدا به شما فتحى برسد می‎‏گويند مگر ما با شما نبوديم و اگر براى كافران نصيبى باشد مى‏گويند مگر ما بر شما تسلط نداشتيم و شما را از [ورود در جمع] مؤمنان باز نمی‎‏داشتيم پس خداوند روز قيامت ميان شما داورى می‎كند و خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است».

این مفسر قرآن با بیان اینکه این آیه می‌گوید هرگونه معامله اقتصادی که سبب نفوذ دشمن و سلطه دشمن بر شما می‌شود حرام است، گفت: پیامبراکرم(ص) با فشار اقتصادی مقابله کرد جلوی نفوذ دشمن را گرفت کمااینکه امروزه بعضی خیال می‌کنند با رابطه سیاسی و اقتصادی با آمریکا تهدیدها و تحریم‌ها رفع می‎شود این درحالی است که هرچه به دشمنان خدا نزدیک شویم فشار بیشتر است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی مقاومتی ریشه در آموزه‌های دینی و سیره اقتصادی پیامبر اکرم(ص) دارد، اضافه کرد: استفاده از دسترنج خود، ساده‌زیستی، دوری از تجمل‌گرایی، تشویق به کشاورزی در سیره پیامبر وجود دارد کمااینکه اگر ما سیاست اقتصاد مقاومتی را درست دنبال کنیم موفق هستیم اما اگر این سیاست‌ها دچار انحراف شود ما در مقابله با فشار اقتصادی موفق نخواهیم بود.


انتهاي پیام

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • عصرانه خبری
  • یادداشت و مقاله

  • آخرین اخبار

  • طراحی سایت