درباره ما

آمده ايم تا.... شايد بتوان گفت امروز رسانه هاي گروهي اصلي ترين مراكز تحقق آمريت اسلامي به معروف و تحذير مجموعه ها و مديريتها از منكرهاي اجتماعي هستند. منكر هنگامي كه بعد اجتماعي به خود مي گيرد، تأثيرگذاري كلان مي يابد و بنا بر مقتضاي عقل و شرع هر چه منكر تأثيرگذارتر، وجوب تحذير از آن اولي تر. اما آنچه در اين ميان از استلزامات حسن فاعلي در انجام اين فريضه كفايي به حساب می آید، استقلال رسانه از هرگونه وابستگي حزبي، جناحي و مالي است، امري كه در صورت عدم تحقق آن، رسانه را ناخودآگاه با خطر يكسويه نگري و ابزار تمايلات گروهها و لابي ها شدن مواجه مي سازد. توفيق رسانه در انجام امر و نهي البته نه از آن جهت است كه مانند حكم يك قاضي در مصدر صدور حكم، ضمانت اجرايي داشته باشد و همچنین نه از آن روي كه با وجدان تخلف و منكر توان عزل و نصب داشته باشد؛ بلكه كار ويژه اصلي رسانه را مي بايست در حوزه ارتباط وثيق آن با افكار و وجدان عمومي جستجو نمود. توجه عمومي در جامعه هنگامي كه به وجود فساد در مراكز سياسي و اقتصادي جلب شد، ديگر فرصتي براي كانونهاي فسادپرور جهت توجيه و فرار از بار سنگين قضاوت عمومي باقي نخواهد گذاشت. چشمان نگران "شخصيت ملي" از پيگيري اين مطالبه انصراف نخواهد داد، چرا كه وجود منكر در اين مجموعه ها را باور نموده است؛ رشوه نمي گيرد، چراكه قضاوتش متأثر از منافع مادي نيست؛ و توصيه نمي پذيرد، چراكه در قضاوت خود بي رحم است! بر همين اساس است كه وجود يك رسانه مستقل و متعهد بيش و پيش از هر ابزار عمومي مي تواند با نماياندن آنچه در نهانخانه هاي كانونهاي فسادزا مي گذرد، اولاً امنيت زايش و تكثير را از آنان سلب نمايد و ثانياً كانونهاي فسادپرور اقتصادي را در زايش قدرت سياسي عقيم بگذارد. اين موقعيت و فرصت ويژه البته از نگاهي ديگر مي تواند به يك تهديد جامع تبديل شود و آن هنگامي است كه رسانه آنچنان در انتقال اطلاعات و تحليل ها بي مبالات عمل كند كه از درهم آميختن اخبار دروغ و راست، ملغمه اي با طعم تلخ بي اعتمادي در كام مخاطب بنشاند. چه در اين حالت، رسانه با زاويه گرفتن از رسالت حقيقي، خود به منكري بزرگ تبديل می شود و در صورت تداوم اين روند، با پراكندن بذر بي اعتمادي در سطح جامعه، اثراتي بس مخربتر و پيچيده تر بر جاي خواهد نهاد. اما اكنون " سخن " آمده است تا با تلاش در جهت تخلق به صداقت و انصاف و صدالبته نهراسيدن از نعره هاي كانونهاي فساد و زياده خواهي، ايده و آرمان انقلابي ملت را در عرصه اطلاع رساني محقق كند و با كمك مؤثر به توزيع عادلانه اطلاعات مورد نياز براي تصميم گيري آگاهانه مردم، گامي به سوي عدالت رسانه اي بردارد تا چنين نباشد كه خبرهاي مورد نياز مردم در گردونه گران قيمت خبررساني ناعادلانه گم شود و كساني كه اميدوارانه در انتظار شنيدن و ديدن آثار تحول ناشي از حماسه 3 تير 84 هستند را محروم نمايد. و در اين راه تلاش ما اينست كه در باورمان خدا و حضور او و نقش اصلي او در همه امور همواره جايگاه محوري و بايسته خود را داشته باشد. انشاءالله. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محسن زوار شماره تماس: 9930 161 0910 آدرس: نشانی: تبریز - پایینتر از چهارراه هفده شهریور - برج 39 - طبقه 5 مخاطبان سخن مي توانند انتقادات ، پيشنهادات و اخبار خود را در قسمت "ارتباط با ما" و info@sokhanpress.ir ارسال نمايند.

Close
»   تک خبر ویژه, دولت, شخصیت ها  »   وقتی دغدغه وزیر «هواپیماهای اجاره‌ای» باشد، تصادف قطارها طبیعی است/ وعده‌ای که روی دست روحانی ماند
7 آذر 1395 , ساعت 8:07
وقتی دغدغه وزیر «هواپیماهای اجاره‌ای» باشد، تصادف قطارها طبیعی است/ وعده‌ای که روی دست روحانی ماند

گزارش از بی‌برنامگی دولت در حوزه حمل و نقل ریلی

وقتی دغدغه وزیر «هواپیماهای اجاره‌ای» باشد، تصادف قطارها طبیعی است/ وعده‌ای که روی دست روحانی ماند

مسافرانی در آرزوی دیدن گنبد طلایی بارگاه امام رضا (ع) و بر لب زمزمه دعای «اللهم صل علی علی‌بن موسی‌الرضا المرتضی الامام التقی‌ النقی . . . » که به یکباره آرزوی خود را در میان شعله های آتش بی‌تدبیری، سوخته می‌بینند.

مسافرانی در آرزوی دیدن گنبد طلایی بارگاه امام رضا (ع) و بر لب زمزمه دعای «اللهم صل علی علی‌بن موسی‌الرضا المرتضی الامام التقی‌ النقی . . . » که به یکباره آرزوی خود را در میان شعله های آتش بی‌تدبیری، سوخته می‌بینند.

ساعت 7 و 48 دقیقه صبح روز جمعه بود که در ایستگاه هفت‌خان سمنان، قطار مسافربری سمنان – مشهد به شماره 324 و قطار مسافربری تبریز -مشهد به شماره 480 با هم برخورد می‌کنند و در نتیجه 4 واگن از ریل خارج شده و 2 واگن دچار حریق می‌شوند. طبق گفته وزیر بهداشت جانباختگان این حادثه بین 38 تا 44 نفر هستند.

 

 

از دست دادن هموطنانمان در هر حادثه‌ای ناراحت‌کننده و ناگوار است حال اگر این حادثه به دلیل بی‌تدبیری و عدم اهتمام مسئولان به توسعه ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و ریلی باشد، ناراحتی مضاعفی را به دل همه ما خواهد گذاشت.

این حادثه ریلی و چندی پیش حادثه جاده‌ای که برای سربازان کشورمان رخ داد و حوادث دیگری از این قبیل درحالی رخ می‌دهد که تنها دغدغه‌ سه سال اخیر آخوندی وزیر راه دولت روحانی خرید هواپیمای اجاره‌ای است؛ آن هم در شرایطی که به گفته کارشناسان استفاده مردم از ناوگان هوایی تنها 3درصد است. درحالی که بیشرین استفاده آنان یعنی 97 درصد، از شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای است اما اهتمام مسئولین به ارتقاء کمی و کیفی این حوزه متناسب با استفاده مردم از آن نیست.

عبدالحمید نقره‌کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت پیرامون رویکرد دولت در خرید هواپیما گفت: 3 درصد مردم از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند و 97 درصد آن از حمل و نقل جاده‌ای و ریلی استفاده می‌کنند. خرید هواپیماها تشریفاتی در شرایط امروز کشور، امری غیرلازم است، متأسفانه رویکرد خرید هواپیما از روحیه اشرافی‌گری و سرمایه‌داری آقایان نشأت می‌گیرد که با عدالت اجتماعی و اسلامی سازگار نیست.

 

 

در کنار این بی‌توجهی، عدم اهتمام و مسئولیت‌پذیری مسئولان نسبت به پیگیری حادثه برخورد دو قطار مسافربری ناراحتی این حادثه را دوچندان می‌کند. حضور وزیر راه در استان سمنان پس از گذشت چندین ساعت از حادثه، صدور نامه رئیس جمهور به معاون اول خود برای بررسی علل حادثه آن هم پس از گذشت 8 ساعت از حادثه نمونه‌ای از این موضوع است.

در این بین دغدغه‌ای که رئیس جمهور در خصوص لغو یک سخنرانی از خود نشان داد و دو وزیر را بصورت مستقیم مسئول پیگیری موضوع کرد در مقایسه با اهتمامی که درخصوص رسیدگی به حادثه برخورد دو قطار مسافربری از خود نشان داد، این احتمال را به ذهن متبادر می‌کند که گویی برای دولت لغو یک سخنرانی از حساسیت بیشتری نسبت به دیگر امور و مشکلات مردم برخورددار است.

در همین خصوص محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس به‌راحتی از کنار این اتفاق نخواهند گذشت، گفت: «توقع داریم آقای رئیس‌جمهور که در زمان لغو سخنرانی آقایی عَلَم عزا به دست می‌گیرد در این زمینه نیز ورود کرده و با مسببین برخورد کنند».

در کنار این موارد سخن وزیر راه در روز حادثه که عنوان کرد: «همه خانواده‌ها چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد» بسیار نگران کننده است. و آن نگرانی از باب عدم توجه و تدبیر مسئولان برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی است. سخن وزیر این خطر را به همراه دارد که گویی اهمیت جان هموطنانمان پایین‌تر از اهمیت هزینه‌ای است که ممکن است برای دولت بوجود بیاورد.

در کنار این موارد آنچه حسن روحانی از اهداف و اولویت‌های حوزه حمل و نقل بیان می‌کند با آنچه آخوندی در عمل بدان می‌پردازد، تفاوت اساسی دارد بدین معنی که سیاست اعلامی و اعمالی در این حوزه متفاوت است.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دوم آبان در بازدید از کارخانه واگن پارس اراک درخصوص توسعه راه آهن و ناوگان ریلی عنوان می‌کند: «شبکه ریلی باید بار اصلی را در حمل مسافر و بار بر عهده بگیرد». این سخن با رویکردی که از وزارت راه مشاهده می‌شود همخوانی ندارد چراکه درحال حاضر تنها خرید هواپیما اولویت این وزارتخانه را شکل داده است.

 

 

روحانی همچنین در حاشیه مراسم افتتاح مرکز کنترل الکترونیکی راه آهن جنوب گفت: «در آینده باید بار مسئولیت حمل کالا و مسافر را ریل برعهده بگیرد». البته در این بین از وزیر راهِ رئیس جمهوری که معتقد است «ساخت فرودگاه، راه‌آهن، ‌مسکن و اتوبان به‌عهده دولت نیست» نمی‌توان انتظار داشت دغدغه اصلی خود را توسعه شبه ریلی کشور بگذارد.

در این شرایط باید به محضر آقای رئیس جمهور برسانیم که اگر می‌خواهند توسعه راه‌آهن را شاهد باشند و اینکه شبکه ریلی بتواند بار اصلی حمل مسافر و بار را برعهده بگیرد، با رویکرد فعلی که در وزارت راه وجود دارد، این امر ممکن نیست. خوب است با تغییر رویکرد در وزارتخانه‌ای که تمام دغدغه‌اش خرید هواپیمای اجاره‌ای برای 3 درصد مردم است، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را در دستور کار خود قرار دهند که 97 درصد مردم را شامل می‌شود تا از تکرار حوادثی از جمله برخورد دو قطار مسافربری جلوگیری شود. شاید در این بین استعفای آخوندی بخشی از علاج واقعه باشد.

در همین خصوص رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که تعداد امضاهای نمایندگان متقاضی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به علت سوءمدیریت که موجب حادثه مرگبار ریلی در خط آهن تبریز ـ مشهد شد به 50 رسید، گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

به نظر می‌رسد اولین قدم در این خصوص استعفای وزیر مربوطه و تغییر رویکرد این وزارتخانه در حوزه ناوگان حمل و نقل باشد تا وزارت راه بتواند در مسیری که رئیس جمهور از آن سخن می‌گوید و برای کشور ترسیم می‌کند، حرکت کند تا با اولویت قرار گرفتن توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

انتهای پیام/

picture1

در انتخابات شورای شهر تبریز در سال آینده، کدام نوع از رای دادن را ترجیح می دهید؟

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • عصرانه خبری
  • یادداشت و مقاله

  • آخرین اخبار

  • طراحی سایت